Atopijski dermatitis kod odraslih – uzroci, simptomi i liječenje

Atopijski dermatitis je kronična, recidivirajuća upalna bolest kože dječje dobi često združena sa alergijskim rinitisom i/ili astmom.

Prevalencija ove bolesti je u porastu te se procjenjuje da je u industrijskim zemljama zahvaćeno 15-30% djece i 2-10% odraslih.

Da li atopijski dermatitis može perzistirati i u odrasloj životnoj dobi?

Bolest obično spontano nestane u pubertetu ili adolescenciji iako manji broj bolesnika ima promjene i u odrasloj životnoj dobi. S obzirom na dob u kojoj se kožne promjene javljaju, te njihov izgled i distribuciju, atopijski dermatitis ima tri kliničke prezentacije: atopijski dermatitis dojenačke, dječje i odrasle dobi.

Kako izgleda atopijski dermatitis odrasle životne dobi?

U svakom periodu života oboljelog od atopijskog dermatitisa mogu se pojaviti akutne, subakutne i kronične kožne promjene.

Akutne promjene, obilježene izrazito pruritičnim eritematoznim papulama i tankim plakovima s mjehurićima i seroznim krustama češće se pronalaze u ranoj dječjoj dobi, a subakutne promjene obilježene ljuštenjem i ekskorijacijama rezervirane su više za stariju djecu.

Kronične promjene kao zadebljali, hiperkeratotični plakovi uz lihenifikaciju i prurigo nodularis karakteristični su pak za atopijski dermatitis odrasle životne dobi. Sve su promjene neovisno o dobi praćene svrbežom i suhoćom kože. Kao posljedica svrbeža i češanja nastaju ekskorijacije koje potom mogu dovesti do postinflamatorne hiperpigmentacije, hipopigmentacije ili depigmentacije.

Kožne promjene nalazimo primarno na fleksornim površinama ekstremiteta te na području lica i vrata.

Kod starijih osoba promjene se mogu naći na ograničenim dijelovima tijela, primjerice na rukama, bradavicama dojki ili vjeđama.

Kako se liječi atopijski dermatitis odrasle životne dobi?

Osim lokalnih preparata u obliku krema od kojih se najčešće koriste kortikosteroidne kreme, imunomodulatori kao što su takrolimus i pimekrolimus, te suportivna terapija vlaženja i hidracije kože preparatima na bazi ulja, suvremeno liječenje teških oblika atopijskog dermatitisa odraslih obuhvaća primjenu sistemskih imunosupresivnih lijekova kao što su metotreksat i ciklosporin te novih izrazito učinkovitih i sigurnih bioloških lijekova iz skupine inhibitora JAK kinaza koji su uveli revoluciju u liječenju ove teške i iscrpljujuće kožne bolesti.

Kontaktirajte nas i ugovorite termin za virtualni pregled ili pregled uživo – tu smo za Vas!